Warsztaty naukowe dla uczniów klas 7-8

Warsztaty naukowe dla uczniów klas 7-8

Zapraszamy wszystkich uczniów z klas 7-8 z naszej szkoły oraz innych uczniów edukacji domowej na fascynujące zajęcia naukowe wprowadzające w świat fizyki, chemii, informatyki i automatyki. Zajęcia odbywają się w każdy czwartek w godzinach 10:00-16:00 w świetlicy przy ul. Rewolucji 1905 r. nr 78. Koszt sześciogodzinnych zajęć wynosi 60 zł.

Uczniowie mogą wybrać sobie tematykę zajęć mając do wyboru trzy bloki tematyczne: fizykę, chemię oraz informatykę z elementami automatyki. Można zatem wybrać przynajmniej 2 z trzech bloków tematycznych lub skorzystać ze wszystkich – zajęcia będą odbywać się rotacyjnie w blokach po 2 godziny. Zajęcia mają charakter warsztatowy, będzie więc mnóstwo pracy projektowej, eksperymentów i doświadczeń. Zajęcia są rozpisane na 10 tygodni.

NA ZAJĘCIA MOŻNA ZAPISAĆ SIĘ KLIKAJĄC W TEN LINK

Oto proponowane tematy z poszczególnych bloków tematycznych:

FIZYKA

I. Pierwsze spotkanie z fizyką

1. Czym jest fizyka?
2. Czym zajmują się fizycy?
3. Czy stłuczony talerz przynosi szczęście?
4. Trochę o prawie spadania i eksperymentowaniu.
5. O tych, którzy potrafią myśleć, i o innych….

II. Właściwości i budowa materii. Hydrostatyka i aerostatyka

1. Atomy, elektrony i inne cząstki.
2. Liczby i skale wielkości.
3. Czemu rekiny muszą ciągle pływać?
4. Czy można płynąć żąglówką niezgodnie z kierunkiem wiatru?
5. Na czy polega paradoks hydrostatyczny i inne ciekawe pytania?

III. Kinematyka i Dynamika

1. Zdrowy rozsadek jest produktem umysłu ludzkiego i nie ma żadnego powodu, aby obowiązywał Matkę-Przyrodę.
2. Einsteinowskie prawo dodawania prędkości.
3. Czasami 2 i 2 nie zawsze jest 4.
4. O Newtonie i spadającym jabłku.
5. Dlaczego nie czujemy grawitacji?
6. Jak zważono Ziemię i inne dynamiczne pytania?

IV. Praca, moc i energia

1. Nie można otrzymać czegoś z niczego.
2. Olbrzymia lecz nieosiągalna energia masy piasku.
3. Równoważność masy  i energii oraz inne „nienaruszalne” prawa przyrody.

V. Termodynamika

1.  Energia świata mikroskopowego a temperatura.
2. Woda to zadziwiająca materia.
3. Ruchy Browna w powietrzu i w wodzie.
4. W praktyce nie możliwe jest perpetuum mobile drugiegi stopnia lub inaczej druga zasada termodynamiki: całkowita wielkość nieporządku (zwana inaczej entropią) we Wszechświecie może wzrastać, lecz nie może maleć.

VI. Elektrostatyka

1. Gdzie znaleźć elektrony? Czyli elektronowa struktura materii.
2. Jaka siła występuje wszędzie?
3. Różne zabawne skutki działania ładunku elektycznego.
4. Czy elektryczność można nabierać łyżką?

VII. Elektromagnetyzm

1. Skąd się biorą wolty? Napięcie pod lupą.
2. Żaby dr Galvaniego.
3. Prąd elektryczny pokazuje, do czego jest zdolny.
4. Jak otrzymać pole magnetyczne?

VIII. Drgania, Fale i Światło

1. Czym jest dźwięk?
2. Czy dźwięk może podróżować pod wodą?
3. Jak rozmawiają astronauci?
4. Wszystkie rodzaje światła. Falowa natura światła.

IX. Optyka

1. Skąd się bierze tęcza?
2. Czemu mogę widzieć przez szkło?
3. Skąd się biorą cienie?
4. Matematyka promieni.
5. Soczewki, zwierciadła, teleskopy.

CHEMIA KL 7

1.       Chemia na dzień dobry (substancja, mieszaniny, gęstość, zjawiska fizyczne i chemiczne, pierwiastek, metal/niemetal) -to ew możemy podzielić na dwa razy
2.       Powietrze wokół nas , reakcje chemiczne, atomy i cząsteczki
3.       Atom – „niepodzielny” i jego cechy, układ kresowy
4.       Układ okresowy, wiązania chemiczne, wartościowość pierwiastków
5.       Reakcje chemiczne, prawo zachowania masy, prawo stałości składu obliczenia
6.       Woda i co w niej może być
7.       Tlen z innymi pierwiastkami , wodorotlenki
8.       Elektrolity, dysocjacja itp.
9.  – 10.     Ćwiczenie i praktyka na egzamin

CHEMIA KL 8

  1. Kwasy cz. 1
  2. Kwasy cz. 2
  3. Sole cz. 1
  4. Sole cz. 2
  5. Węglowodory
  6. Pochodne węglowodorów cz. 1
  7. Pochodne węglowodorów cz. 2
  8. Substancje biologiczne cz. 1
  9. Substancje biologiczne cz. 2
  10. Ćwiczenia i podsumowanie do egzaminu

KOMPUTEROWE STEROWANIE URZĄDZEŃ

1. Budowa komputerów
2. Komputery do sterowania
3. Komunikacja z komputerem (interfejsy)
4-6. Język programowania Phyton
7-8. Konstruowanie komputerowych urządzeń do studia filmowego.
9-10. Elementy matematyki i fizyki